Efter pandemin är människor mer måna än någonsin att ha det rent och fräscht hemma. Delvis på grund av hemmaarbetet som gjorde att den globala marknaden för rengöringsprodukter till hemmet nådde 340 miljarder 2021, men också för att rena hem minskar spridningen av virus. I framtiden förväntas marknaden nå 440 miljarder år 2027.
Hushållsrengöring förväntas nå 440 miljarder år 2027
Med hushållsrengöringsmedel avses olika kemikalier och rengöringslösningar som används för att ta bort smuts, bakterier och andra föroreningar från mjuka och hårda ytor i hemmet.
De inkluderar slipande, icke-slipande och specialrengöringsmedel, blekmedel, desinfektionsmedel, fläckborttagningsmedel för hårt vatten och andra ammoniak- och bakpulverbaserade produkter.
Dessa produkter är effektiva mot damm, lera, olja, fett, tvålskum, hårt vattenmärken, kalkavlagringar och mögel. De är allmänt tillgängliga i form av sprayer, aerosolburkar och pumpdrivna flaskor och kan hjälpa till att upprätthålla personlig hälsa och hygien i hushållet.
Att öka medvetenheten om personlig hygien och renlighet i bostäder och kommersiella utrymmen på grund av spridningen av coronaviruset är en av nyckelfaktorerna som driver marknadens tillväxt. I linje med detta finns det en växande preferens för specialiserade rengöringsmedel som kan användas på glas, spegelytor, rostfritt stål och trä. Människor vill helt enkelt ha det helt fritt från bakterier och smuts i sina hem.
Dessutom ger den ökande efterfrågan på miljövänliga och hållbara hushållsprodukter ett lyft till marknadstillväxten. Hushållsrengöringsmedel tillverkas vanligtvis med kemikalier såsom alkalier, syror, ytaktiva ämnen och avfetter, som kan ha en skadlig effekt på hälsan vid långvarig exponering.
Därför använder många produkttillverkare naturliga och ekologiska ingredienser, såsom vegetabiliska oljor, majsstärkelse, bakpulver, syrgasblekmedel, ättika och citruslösningsmedel som skapar positiva utsikter för marknaden och människors långsiktiga hälsa.
Andra faktorer såsom infrastrukturella förändringar som resulterar i ökande antal bostadsprojekt tillsammans med snabb urbanisering, stigande disponibla inkomster och förändrade livsstilar förväntas driva marknaden ytterligare.