Lär känna Nordens främsta industriföretag genom inspirerande, engagerande och utbildande artiklar och reportage.

Damstahl står för stjärnvärvning i rekryteringen av ny försäljningsdirektör

Staffan Janson kommer närmast från Acerinox på leverantörssidan där han har jobbat i snart 26 år som Sales Director. Innan sin anställning på stålverket arbetade Staffan några år på Tibnor som National Key Account Manager och nu, med sin drygt 30 åriga yrkeserfarenhet inom den rostfria industrin, återvänder han till distributionsledet med mer erfarenhet och nya lärdomar.

Jag har trivts väldigt bra på Acerinox under mina år där, men jag kände att det var dags med en ny utmaning och ny inspiration. Det ska bli fantastiskt kul att få arbeta på just Damstahl, som jag har jobbat nära med som leverantör. Det är ett härligt gäng och en gedigen organisation som jag har haft bra kontakt med under en längre tid.

Berättar Staffan

Att just Staffan anställdes till denna nya roll på Damstahl var ingen slump. VD, Patrik Leijon, med bakgrund på Acerinox, har arbetat med Staffan både som kollega på leverantörssidan och som kund på distributionssidan. När Staffan sa upp sig från stålverket i somras var Patrik bland de första att kontakta honom, väl medveten om den kompetens han värvade.

– Staffan är i mitt tycke det mest slipade rostfria kortet vi har i Sverige. Han är extremt duktig på att driva stora affärer och bygga koncept för att sätta ihop en spännande kundaffär. Det är en kompetens som gör oss starkare som företag och en erfarenhet som möjliggör ytterligare utveckling, säger Patrik.

Patrik var dock inte ensam med att kontakta Staffan. Med den yrkeskompetens och erfarenhet veteranen besitter, fanns det ett antal erbjudanden att överväga. Damstahl stack dock tidigt ut.-Damstahls övergripande strategi går väl i linje med min egen filosofi, vilket var en utlysande faktor. Ingen har väl missat att vi går mot tuffare tider men trots det gasar man med nyanställningar och nya lager. Det drivet genomsyrar organisationen oavsett marknadsläge och var, enligt mig, särskilt intresseväckande, säger Staffan.

Staffan har stora förhoppningar på företagets framtida tillväxt och på frågan om var han ser Damstahl om 10 år råder inget tvivel.

– Vi ska bibehålla och stärka positionen som total marknadsledare och tillföra värde både till kunder och leverantörer. Utöver det ska vi fortsätta sticka ut hakan och vara i framkant inom digitalisering och hållbarhet för att leda den rostfria marknaden framåt.

Fler artiklar i denna serie
Sveriges Industri
Sveriges Industri
Cookies & Data

För att möjliggöra den ultimata upplevelsen av våra webbplatser använder vi våra egna cookies såväl som tredjeparts för enskilda och återkommande sessioner. Vi använder även cookies för att mäta och analysera statistisk och användardata i syfte att utveckla våra plattformar. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du vår cookie policy. För mer information, läs vår cookie policy.

Denna domän är en del av MARATON GROUP AB