Idag prioriterar både producenter och konsumenter att leva och verka hållbart inför klimatförändringarna. Idag måste hållbarhet ligga i framkant för alla leverantörer av teknologilösningar och livsmedelsproducenter för att stävja negativa miljötrender och hänga med i en ständigt föränderlig företagsmarknad.
Prioritering av hållbar teknik inom livsmedelsproduktion
När leverantörer och producenter utvecklar sina hållbarhetsstrategier måste de se över de tekniska lösningar de använder för närvarande och prioritera hållbarhet i framtida investeringar. För att stärka hållbarhetsarbetet över verksamheten nu och i många år framöver bör livsmedelsproducenter överväga teknikleverantörer som är i linje med deras affärsmål och värderingar.
Autentiska partnerskap
Liksom alla affärspartnerskap är det viktigt att producenter utvecklar partnerskap med leverantörer av teknologilösningar som förstår deras kärnverksamhetsstrategier. Detta inkluderar att lära sig om sina kunders mål, inklusive hållbarhetsmål, och hur de kan fungera som partners för att hjälpa till att uppnå dem. Det är viktigt att ha ett strategiskt och målinriktat samtal om hållbarhet i början av ett partnerskap så att båda parter är i linje med den önskade riktningen.
När en teknikpartner prioriterar hållbarhet i sin egen verksamhet är det en indikator på att dess lösningar också kommer att stödja kundernas hållbarhetsarbete. Kunskapsdelning är viktigt. Ett autentiskt partnerskap mellan en leverantör av teknologilösningar och dess kund kommer att vara samarbetande och strategiskt för att stödja ett gemensamt mål att minska koldioxidavtryck och skydda miljön. Ett samarbete som gynnar producenten, leverantören och planeten.
Teknikleverantören bör vara mån om att förbättra resultatet för sin kund, både ekonomiskt och miljömässigt. Det kan exempelvis handla om utrustning som maximerar avkastningen eller förpackningslösningar som minskar matsvinnet.