Allt fler logistikföretag börjar elektrifiera sin åkeriverksamhet. En förändring ser ut att ske då allt fler kunder efterfrågar fossilfria transporter och svenska staten går in med enorma summor för att påskynda utbyggnaden av allmänna laddstationer för tung trafik. ABB:s kraftfulla laddare och robusta fördelningscentraler gör resan enkel för spelare som vill hänga med i utvecklingen.
Nu laddar vi för tunga fordon
År 2045 ska all verksamhet hos industrigrossisten Ahlsell vara fossilfri. För att uppnå detta mål måste de ta itu med godstransporter, som står för nästan hälften av företagets klimatpåverkan.
Det var därför de 2022 startade ett pilotprojekt tillsammans med ABB.
”Tillsammans med ABB samarbetar vi i flera viktiga hållbarhetsfrågor och när vi nu elektrifierar godstransporter spelar ABB:s högeffektsladdare och fördelningscentraler en viktig roll. Elektrifierade transporter är ett måste för att vi på Ahlsell ska nå vårt mål att bli fossilfria och för oss är det viktigt att göra konkreta test i verkligheten. Och det försök som vi har gjort vid vårt stora lager i Hallsberg tillsammans med ABB har verkligen fungerat bra”
– säger Gunilla Sandström, miljö- och hållbarhetschef på Ahlsell.
Fler och fler elektrifierar sina transporter
Och Ahlsell är inte ensamma. ABB har nyligen samarbetat med ett antal olika logistikföretag kring elektrifiering av tunga transporter.
Dessutom deltar företaget i en storsatsning av näthandlaren Apotea inom området elektrifierade transporter i samband med Einride, där ABB tillhandahåller laddningslösningar.
Einride elbilar tillhandahåller skyttelservice dygnet runt från Apoteas lager i Morgongåva utanför Uppsala och paketterminaler i Stockholmsområdet. Som ett resultat kommer vissa av Apoteas nätkunder att kunna välja alternativet ”nollutsläppsleverans” om de så önskar.
Utvecklingen går nu så snabbt att vissa e-finansiärer till och med börjat säga nej till logistikföretag som har för många fossiler i sina transporter.
”Blir det samma snabba utväxling som skedde på personbilssidan kommer marknaden verkligen att explodera. Vilket givetvis är extra spännande för oss på ABB som har just de kraftiga högeffektsladdarna, robusta fördelningscentralerna och den teknik som krävs för att klara laddkraven från tunga transporter”
– säger John Engdahl, produktchef e-mobility på ABB Sverige.
Kraftfulla och beprövade laddningslösningar krävs
En viktig drivkraft för elektrifieringen av godstransporterna i Sverige är det nya statliga stödet för byggandet av laddvänlig infrastruktur längs vägarna. Investeringarna i regionala pilotprojekt för elektrifiering uppgår till 1543 miljoner kronor och de laddstationer som får stöd i vår kommer att stå färdiga hösten 2023.
”Det är en jättesatsning som staten nu gör och som verkligen kommer sätta fart på utbyggnaden av ladd-infrastrukturen för regionala transporter. För att klara detta krävs laddningslösningar med hög effekt som klarar kontinuerlig drift under lång tid, som exempelvis vår högeffektsladdare Terra HP”
– säger John Engdahl.