Wärtsiläs teknologikoncern levererar hybridframdrivningssystem till tre nya RoPax-fartyg, som för närvarande byggs åt Stena RoRo, Europas största färjerederi. Två av färjorna kommer att ha en batterikapacitet på 11,5 MWh, vilket gör dem till de största bogserbåtarna hittills inom sjöfartsnäringen. Batterieffekten är dubbelt så stor som den som normalt används för en hybridmotor.
Wärtsilä och Stena bygger världens största hybridfartyg
Fartygen är designade och utvecklade av Stena RoRo och Brittany Ferries, som kommer att chartra fartygen på lång sikt och trafikera dem mellan Portsmouth i Storbritannien och de franska hamnarna St. Malo och Caen. Wärtsilä var tidigare ansvarig för att tillhandahålla en rad lösningar för fartyg, såsom huvud- och hjälpmotorer, växellådor, styrbara propellrar (CPP), bogpropeller, bränsleförsörjningssystem, Nacos navigations- och automationssystem och integrerade varning- och övervakningssystem. Fartygen kommer att kunna köras på flytande naturgas (LNG) eller på batterier.
Fartygen kommer utrustade med den senaste generationen av energilagringssystem i Leclanché-stil, Navius MRS-3, som har fördelar i både storlek och vikt jämfört med respektive batterier inom sjötransport.
”Stena vill vara en föregångare genom att fasa ut fossila bränslen i vår flotta och tillsammans med våra partners påskynda utvecklingen mot en drift med nollutsläpp”
– säger Per Westling, VD för Stena RoRo.
”Hybriddriften gör att våra fartyg kan vara mycket flexibla när vi anpassar oss till framtida tekniska framsteg, inklusive gröna bränslen, bränsleceller, större batterier och en framdrivning som stöds av sol- eller vindkraft”
Hållbar sjöfart
”På Brittany Ferries är vi stolta över att kunna ta en ledande position inom hållbar sjöfart och arbeta med våra partners för att införa renare fartyg i de regioner där vi är verksamma”.
– tillägger Christophe Mathieu, VD för Brittany Ferries.
”Hybridtekniken är nästa steg i vårt program för att förnya vår flotta och är en fortsättning på introduktionen av två LNG-drivna fartyg. Från dag ett när fartygen tas i drift kommer hamnar som St Malo i Frankrike och Portsmouth i Storbritannien att dra nytta av dessa renare hybridfartyg. Egenskapen att kunna utnyttja landström kommer att medföra ytterligare fördelar, allt eftersom hamnarna investerar i plug-in-infrastruktur”.
Viktiga egenskaper hos hybridfartyg inkluderar möjligheten att integrera flera system ombord och optimera energisystemet ombord i realtid. Wärtsilä kopplar samman ett brett spektrum av systemspecialister inom ett stort utbud av driftmaskiner och fartygsmotorer. Genom att kombinera fördelarna med hybridframdrivning och landbaserad dynamik minskas utsläppen av växthusgaser (GHG) med upp till 15 % jämfört med konventionella dieselmotorsystem.
Hybridfartyget byggs på China Merchants Jinling’s varv och förväntas vara klart för leverans innan 2025.