Lär känna Nordens främsta industriföretag genom inspirerande, engagerande och utbildande artiklar och reportage.

Wärtsilä och Stena bygger världens största hybridfartyg

Fartygen är designade och utvecklade av Stena RoRo och Brittany Ferries, som kommer att chartra fartygen på lång sikt och trafikera dem mellan Portsmouth i Storbritannien och de franska hamnarna St. Malo och Caen. Wärtsilä var tidigare ansvarig för att tillhandahålla en rad lösningar för fartyg, såsom huvud- och hjälpmotorer, växellådor, styrbara propellrar  (CPP), bogpropeller, bränsleförsörjningssystem, Nacos navigations- och automationssystem och integrerade varning- och övervakningssystem. Fartygen kommer att kunna köras på  flytande naturgas (LNG) eller på batterier.

Fartygen kommer utrustade med den senaste generationen av energilagringssystem i Leclanché-stil, Navius ​​MRS-3, som har fördelar i både storlek och vikt jämfört med respektive batterier inom sjötransport.

”Stena vill vara en föregångare genom att fasa ut fossila bränslen i vår flotta och tillsammans med våra partners påskynda utvecklingen mot en drift med nollutsläpp”

– säger Per Westling, VD för Stena RoRo.

”Hybriddriften gör att våra fartyg kan vara mycket flexibla när vi anpassar oss till framtida tekniska framsteg, inklusive gröna bränslen, bränsleceller, större batterier och en framdrivning som stöds av sol- eller vindkraft”

Hållbar sjöfart

”På Brittany Ferries är vi stolta över att kunna ta en ledande position inom hållbar sjöfart och arbeta med våra partners för att införa renare fartyg i de regioner där vi är verksamma”.

– tillägger Christophe Mathieu, VD för Brittany Ferries.

”Hybridtekniken är nästa steg i vårt program för att förnya vår flotta och är en fortsättning på introduktionen av två LNG-drivna fartyg. Från dag ett när fartygen tas i drift kommer hamnar som St Malo i Frankrike och Portsmouth i Storbritannien att dra nytta av dessa renare hybridfartyg. Egenskapen att kunna utnyttja landström kommer att medföra ytterligare fördelar, allt eftersom hamnarna investerar i plug-in-infrastruktur”.

Viktiga egenskaper hos hybridfartyg inkluderar möjligheten att integrera flera system ombord och optimera energisystemet ombord i realtid. Wärtsilä kopplar samman ett brett spektrum av systemspecialister inom ett stort utbud av driftmaskiner och fartygsmotorer. Genom att kombinera fördelarna med hybridframdrivning och landbaserad dynamik minskas utsläppen av växthusgaser (GHG) med upp till 15 % jämfört med konventionella dieselmotorsystem.

Hybridfartyget byggs på China Merchants Jinling’s varv och förväntas vara klart för leverans innan 2025.

Sveriges Industri
Sveriges Industri
Cookies & Data

För att möjliggöra den ultimata upplevelsen av våra webbplatser använder vi våra egna cookies såväl som tredjeparts för enskilda och återkommande sessioner. Vi använder även cookies för att mäta och analysera statistisk och användardata i syfte att utveckla våra plattformar. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du vår cookie policy. För mer information, läs vår cookie policy.

Denna domän är en del av MARATON GROUP AB