Augmented reality, eller förstärkt verklighet, och virtual reality som är en helt datorgenererad värld har länge uppskattats av gamers världen över. Men hur kan denna tekniken underlätta i arbetsmiljöer? Covid-19 påskyndade företagens önskan att lansera virtuell teknik för att öka effektiviteten, här är vad företag behöver veta.
Förberedelser för Augmented- och Virtual Reality i arbetslivet
Redan innan världen ens visste vad coronavirus var, bekantade sig ett växande antal företag och organisationer i olika branscher med ny virtuell teknik som lovade att minska kostnaderna ur produktionscykeln och avsevärt öka effektiviteten i personalstyrkan. Denna teknik är känd som Augmented Reality (AR), och dess systerteknologi, Virtual Reality (VR).
AR är en lovande ny teknik som kan bidra till att förbättra både hur verksamheten fungerar och hur konsumenter upplever produkten eller tjänsten. För många är det dock ett koncept som inte har blivit verklighet ännu, trots att en nyligen genomförd undersökning visade att företag går in i planerings- och implementeringsstadiet av AR allt oftare.
Användbart både internet och externt
Enligt OEM Off Highway sade 56 % av de tillfrågade företagsledarna att de har implementerat någon form av AR/VR-teknik i sin organisation under de senaste 12 månaderna, och ytterligare 35 % sa att de överväger att göra det. Mer än en fjärdedel sa att de har implementerat en AR/VR-lösning och gärna inför fler.
AR är en teknik som förändrar hur information fångas, hanteras och kommuniceras, både inom ett företag samt till potentiella kunder. AR kan avsevärt förbättra sättet som ett företag genomför samarbetande tekniska designgranskningar, försäljning och marknadsföring, fältservice, kompetensöverföring och tillverkning.
AR-marknaden förväntas vara värd 61 miljarder USD 2023, enligt Tech Republic, och den kommer att domineras av de stora teknikföretag Google, Samsung, HTC och Microsoft.
Så vad behöver ett företag veta om AR? Till att börja med är det bra att veta att de tidigaste fördelarna med AR kommer från virtuell tilläggsproduktivitet på tillverkningsgolvet, virtuella utbildningsmoduler, virtuella kundbesök och virtuell design och ingenjörskonst. För att få betydande och tidig avkastning av AR/VR bör företag samarbeta med en teknikleverantör för att kartlägga sina operativa behov till ett av nedan fyra områden.
En uppdelning av var företag använder AR/VR
- 60 % – virtuellt kompletterande arbetskraft på produktionslinjer
- 53 % – virtuella kundtjänstbesök
- 53 % – virtuell design och teknik
- 26 % – utbildningsprogram för anställda
Föreställ dig en biltillverkare som måste hålla produktionscyklerna flytande men samtidigt förlorar fabriksarbetare som insjuknar i COVID-19. Biltillverkaren kan då både använda AR/VR-teknik på produktionslinjen, såväl som designa nya fordon. AR-teknik kan också användas av konsumenter som vill bygga sin optimala bil online och vill ha tillgång till olika interiörer i sin smartphone. Kort sagt är möjligheterna många med AR och VR, både för tillverkare och konsumenter.